Maqashid Shariah's Criticism of the Pareto Optimum Theory
Abstract
Abstract
This research analyzes the concept of maqashid sharia and the optimum Pareto theory. It was conducted in the form of library research, where data was obtained from literatures relating to the development of Islamic economics, the optimum Pareto theory, and maqashid sharia. Qualitative techniques were used to analyze unquantifiable data. The results show that the optimum Pareto theory has weaknesses and does not guarantee justice for the whole community. For instance, in achieving maximum efficiency, others must be sacrificed. This is contrary to the concept of Islamic economics which emphasizes justice for all parties to a transaction. Maqashid sharia has values that guide religion (din), soul (nafs), reasoning ('aql), property (mall), and offspring (nasab) as a reference to explain the weakness of the Pareto optimum theory. It applies especially in the distribution of wealth and welfare of the people. Pareto efficiency cannot be used as a basis for achieving economic goals since it is not impartial.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Almizan. (2016). Pembangunan Ekonomi dalam Perspektif Ekonomi Islam, Maqdis: Jurnal Kajian Ekonomi Islam, 1(2), 203-222.
DOI: http://dx.doi.org/10.15548/maqdis.v1i2.46
Anggrianto, L. (2019). Konsep Keadilan dalam Teori Pareto Optimum menurut Umer Chapra, Skripsi Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.
Arikunto, S. (2008). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Cet. 12, Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arsyad, L. (1999). Ekonomi Mikro, Jakarta: Gemapress.
Budiman, A. (2014) Kapitalisme Ekonomi Syariah’, An-Nisbah, 1(1), 48–71. DOI: 10.21274/an.2014.1.1.47-71
Case, K. E., & Ray C. F. (2007). Prinsip-Prinsip Ekonomi Mikro, ed. by Bambang Sarwiji, 7th edn. Indonesia: Indeks.
Chapra, M. U. (2001). The Future Of Economic An Islamic Perspective, terjemah, Ikhwan Abidin Basri : Masa Depan Ilmu Ekonomi, Sebuah Tujuan Islam, Bandung: Gema Insani.
Djumadi. (2016). Konsep Pembangunan Ekonomi Perspektif Islam, Tahkim, 12(1), 1-16. DOI: http://dx.doi.org/10.33477/thk.v12i1.25
Fadlan. (2010). Konsep Pembangunan Ekonomi Berbasis Islam (Sebuah Upaya Pembangunan Ekonomi Indonesia yang Adil, Makmur, dan Sejahtera), Al-Ahkam, 5(2), 257-274.
DOI: http://dx.doi.org/10.19105/al-ihkam.v5i2.293
Febriadi, S. R. (2017). Aplikasi Maqashid syariah dalam Bidang Perbankan Syariah, Amwaluna: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah, l(2), 231-245. DOI: https://doi.org/10.29313/amwaluna.v1i2.2585
Fitria, T. N. (2016). Kontribusi Ekonomi Islam dalam Pembangunan Ekonomi Nasional, Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 2(3), 29-40.
DOI: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v2i03.3
Fuady, Z, & Daud, M. (2018). Menyoal Rekonstruksi Maqashid dalam Pembaharuan Hukum Kewarisan Islam, Jurnal Ilmiah Islam Futura, 18(1), 1-33. DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jiif.v18i1.2843
Ghulam, Z. (2016). Implementasi Maqashid Syariah dalam Koperasi Syariah, Iqtishoduna, 5(1), 90-112.
https://ejournal.iaisyarifuddin.ac.id/index.php/iqtishoduna/article/view/85
Hasan, M. I. (2002). Pokok-pokok Materi Metode Penelitian dan Aplikasinya. Bogor: Ghalia Indonesia.
Huda, C. (2016). Ekonomi Islam dan Kapitalisme (Merunut Benih Kapitalisme Dalam Ekonomi Islam)’, Economica, 7(1), 27–49.
DOI: http://dx.doi.org/10.21580/economica.2016.7.1.1031
In’amuzzahidin, M. (2015). Konsep Kebebasan Dalam Islam, At-Taqaddum, 7(2), 259–276.
DOI: http://dx.doi.org/10.21580/at.v7i2.1206
Itang & Daenuri, A. (2017). Sistem Ekonomi Kapitalis, Sosialis Dan Islam’, Tazkiya, 18(1), 67–91.
http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/tazkiya/article/view/1143
Jayanti, K. F., & Ghozali, M. (2018). Penerapan Sistem Ekonomi Syariah di Negara Minoritas Muslim’, Equilibrium, 6(1), 109–123.
DOI : 10.21043/equilibrium.v6i1.3555
Karim, A. A. (2010). Ekonomi Mikro Islam, 3rd edn. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Kholis, N. (2008). Masa Depan Ekonomi Islam dalam Arus Trend Ekonomi Era Global, UNISIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 31(68), 1-23.
DOI: https://doi.org/10.20885/unisia.vol31.iss68.art5
Kholish, A. (2015). Wawasan Sistem Ekonomi Islam, Jurnal Studi Islam Miyah, 11(2), 259 - 280.
DOI: http://dx.doi.org/10.33754/miyah.v11i2.18.g18
Mudawam, S. (2000). Ekonomi Islam dalam Prospek Pembangunan Umat Islam, Jurnal Ekonomi dan Studi Pembangunan, 1(2), 109-123.
https://journal.umy.ac.id/index.php/esp/article/view/1453
Muhalling, R. (2017). Kontestasi Sistem Ekonomi Islam dan Konvensional, Li Falah; Journal of Islamic Economics and Business Studies, 2(1), 92–112.
DOI: http://dx.doi.org/10.31332/lifalah.v2i1.605
Mursal. (2015). Implementasi Prinsip-Prinsip Ekonomi Syariah: Alternatif Mewujudkan Kesejahteraan Berkeadilan, Perspektif Ekonomi Darussalam, 1(1), 75-84.
DOI: https://doi.org/10.24815/jped.v1i1.6521
Muttaqin, R. (2018). Pertumbuhan Ekonomi dalam Perspektif Islam (Economic Growth in Islamic Perspective), Maro, Jurnal Ekonomi Syariah dan Bisnis, 1(2), 117-122.
DOI: http://dx.doi.org/10.31949/mr.v1i2.1134
Nurnazli. (2014). Penerapan Kaidah Maqâshid Syariah dalam Produk Perbankan Syariah. Ijtimaiyya, 7(1), 43-63.
DOI: https://doi.org/10.24042/ijpmi.v7i1.917
Pamungkas, B. D., Wahyunadi, & Firmansyah, M. (2016). Analisis Efisiensi Puskesmas di Kabupaten Sumbawa Tahun 2015’, Jesp; Jurnal Ekonomi dan Studi Pembangunan, 8(2),. 182–203.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um002v8i22016p183
Pindyck, R. S., & Daniel L. R. (2013). Mikro Ekonomi, ed. by Novietha I. Sallama, 8th edn. Jakarta: Erlangga.
Purbaya, A. G. (2016). Strategi Peningkatan Kesejahteraan Ekonomi Masyarakat: Kasus Pengusaha Krupuk Dan Camilan Hasil Laut di Pantai Kenjeran Lama Surabaya, OECONOMICUS Journal Of Economics, 1(1), 71-98. DOI: https://doi.org/10.15642/oje.2016.1.1.71%20-%2098
Purwana, A. E. (2013). Pembangunan dalam Perspektif Ekonomi Islam, Justitia Islamica, 10(1), 1-18. DOI: 10.21154/justicia.v10i1.140
Pusat Pengkajian dan Pengembangan Ekonomi Islam (P3EI) Universitas Islam Indonesia Yogyakarta atas kerja sama dengan Bank Indonesia. (2015). Ekonomi Islam, 7th edn. Jakara: PT Rajagrafindo Persada.
Rahmawaty, A. (2013). Distribusi Ekonomi Dalam Islam Upaya Pemerataan Kesejahteraan Melalui Keadilan Distributif’, Equilibrium, 1(1), 1–17. DOI: 10.21043/equilibrium.v1i1.198
Septiana, A. (2016). Analisis Perilaku Konsumsi dalam Islam, Jurnal DINAR Ekonomi Syariah, 2(1), 1-9.
DOI: https://doi.org/10.21107/dinar.v2i1.2688
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunjoto, A. R. (2018). Strategi Kebijakan Pembangunan Ekonomi Dalam Perspektif Islam (Studi Kritis Terhadap Pemikiran Ekonomi Neo Klasik), Islamic Economic Journal, 4(1), 1-17.
DOI: http://dx.doi.org/10.21111/iej.v4i1.2896
Suryabrata, S. (2010). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali Pers.
Syufa’at. (2013). Implementasi Maqāṣid Al-Sharī'ah dalam Hukum Ekonomi Islam, Al-Ahkam: Jurnal Pemikiran Hukum Islam, 23(2), 143-166. DOI: http://dx.doi.org/10.21580/ahkam.2013.23.2.20
Tho’in, M. (2015). Konsep Ekonomi Islam Jalan Tengah (Kapitalis – Sosialis)’, Ilmiah Ekonomi Islam, 1(3), 118–33.
DOI: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v1i03.34
DOI: https://doi.org/10.18326/muqtasid.v11i1.14-28
Refbacks
- There are currently no refbacks.
MUQTASID by http://muqtasid.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
MUQTASID Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah UIN SALATIGA p-ISSN: 2087-7013, e-ISSN: 2527-8304